Skip to main content
search

Varm choklad, skiffer och klarinettpäron

Det är tre saker vi funderar mycket på just nu. Var är den röda tråden? Vid en första anblick kan det verka rörigt. Arbetar vi med så vitt skilda produkter? I helt olika branscher? Ja, det gör vi faktiskt. Och det finns en röd tråd. Även om produkterna och branscherna varierar finns det mycket i vårt arbete som går igen. Det första vi gör är att samla in fakta för att förstå hur vår uppdragsgivares kunder tänker och vad som driver dem. Nästa steg är att producera innehåll som intresserar och övertygar. Därefter gäller det att hitta rätt kanaler för att nå ut till målgruppen och att sedan jobba med datadriven och löpande optimering. Det gäller för allt från choklad till päron. Under den här processen har vi förmånen att få lära oss om nya branscher, om produkter, om ny teknik och om mycket annat. Det här lärandet är utvecklande och ger oss hela tiden nya verktyg och insikter som vi kan ta med oss till nästa uppdrag.

Barry Callebaut, med huvudkontor i Zürich, är världens ledande tillverkare av choklad och kakaoprodukter av hög kvalitet. Vi har fått uppdraget att uppdatera ett av deras varumärken med ny logotyp, nya förpackningar och en ny varumärkesmanual. Det är extra kul att det vi nu skapar kommer att synas globalt.

Skiffer används på fasader, på tak och på mark. Det är ett vackert material med ett extremt lågt klimatavtryck. Vi är mitt uppe i arbetet med att ta fram en ny hemsida till Nordskiffer som är leverantör av natursten till byggen över hela Skandinavien. Vi har bland annat lärt oss att skiffer är inert, det reagerar alltså inte med andra material eller förändras över tid, vilket ger en mycket lång livstid. Det isolerar termiskt och akustiskt och är exceptionellt väderbeständigt. Nu vet ni det.

Just du har kanske ingen personlig relation till klarinettpäron men det har alla framstående klarinettister. Ett päron är ett tillbehör som förbättrar intonationen. De som levereras av Aidoni är små under av teknik, hantverk och precision och de används av musiker över alla kontinenter. De kan tillverkas i många olika material som påverkar ton och spelkänsla på olika sätt. Varje päron från Aidoni är ett konstverk i sig. Vi arbetar just nu med deras  sökmotoroptimering.

Anna Berling Liljeborg, Copywriter

Några snabba…

…med vår nygamla copywriter, som från och med april är tillbaka på Jakobsson efter några år på retailbyrå.

Välkommen tillbaka, Anna!
– Tack, härligt att vara tillbaka. Som att komma hem!

Vad ser du mest fram emot?
– Att fortsätta där vi slutade: skratta mig igenom dagarna, låta idéerna flöda och skapa koncept, kampanjer och copy som lockar och berör.

Varför Jakobsson?
– Det är en byrå med en otrolig bredd i kompetens såväl som kundkrets. En unik mix av kreativ höjd och strategi som både driver försäljning och bygger varumärke långsiktigt. Och sist men inte minst är det ”högt i tak, snabba puckar och raka rör” – lite slitna fraser, men de får mitt copyhjärta att slå.

Vad är bra copy?
– För mig handlar det inte om att ”skriva copy”. Bra copy byggs ihop av kundinsikter, kunskap om varumärket och förståelse för drivkrafter. Viktigare att copyn är användbar, tydlig och relevant än bara quirky kul och kreativ.

Vad är ditt hemliga copywriter-vapen?
– Koffein och en deadline. Inget får hjärnan att spotta ur sig rubriker som en kopp kaffe och lätt panik.

Om du var en pay-off, vilken skulle du vara?
– ”Just do it” – med ett tillägg: ”Men först, kaffe.”

EU:s tillgänglighetsdirektiv

Den 28 juni 2025 träder lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet i kraft, med Post- och telestyrelsen (PTS) som en av flera  tillsynsmyndigheter. Detta kommer att ha stora konsekvenser för svenska företag.

Företag måste se till att deras webbplatser, produkter och tjänster är tillgängliga och uppfyller EU:s nya krav. Detta innebär att alla, oavsett funktionsförmåga, ska kunna använda dessa tjänster och produkter. Detta inkluderar krav på gränssnitt, funktionalitet och presentation av information.

Om ett företag inte uppfyller kraven riskerar de att deras produkter eller tjänster tas bort från marknaden. Företag kan också drabbas av sanktioner på upp till 10 miljoner svenska kronor. För att möta de nya kraven bör man genomföra en grundlig granskning av sina digitala plattformar och tjänster. Detta inkluderar att göra en tillgänglighetsanalys för att identifiera och åtgärda brister. Företag som anpassar sig tidigt kan dra nytta av att nå en bredare kundbas och stärka sitt varumärke.

Hör av dig om du vill veta mer om EU:s tillgänglighetsdirektiv. Vi kan hjälpa dig att ta fram en plan för hur ni ska förbereda er och se till att det blir en konkurrensfördel och inte något som kan komma att drabba er med sanktioner.